Veelgestelde vragen
Alamo.nl probeert je zo volledig mogelijk te informeren over het huren van een auto en wat daarbij komt kijken. Toch krijgt onze klantenservice veel vragen per telefoon of e-mail over autohuur en wat men kan verwachten op de plaats van bestemming. Hieronder vind je een lijst met veelgestelde vragen over autohuur en de antwoorden daarop. Is het antwoord niet duidelijk of staat je vraag er niet bij, vul dan ons contactformulier in met je vraag of verzoek.
Vlucht vertraagd – wat moet ik doen?
Als je vlucht vertraagd is, kan dat ertoe leiden dat je later dan gepland aankomt bij de verhuurlocatie. Houd er rekening mee dat de regels per verhuurlocatie kunnen verschillen — sommige locaties houden je reservering vast bij vertraging, andere niet.
Wat je kunt doen:
Bel ons 24/7 noodnummer (staat in je voucher), zodat wij samen met de verhuurlocatie kunnen checken of je auto voor je gereserveerd kan blijven.
Controleer de openingstijden van je verhuurlocatie — als de locatie gesloten is op het moment van je aankomst, is het mogelijk dat je reservering vervalt. We raden ook aan om bij vertraging rechtstreeks contact op te nemen met de verhuurlocatie.
Overweeg de optie ‘Betalen op locatie’ bij je boeking. Dan betaal je pas bij ophalen van de auto — zo loop je geen risico bij vertraging.
Als je vlucht is vertraagd én de locatie kan de auto niet voor je vasthouden, dan is er helaas geen garantie op beschikbaarheid, zelfs als je vluchtinformatie is doorgegeven.
Kan ik een specifiek automodel aanvragen?
In de meeste gevallen kies je een voertuigcategorie in plaats van een specifiek merk of model. Het exacte model is afhankelijk van de beschikbaarheid bij de ophaallocatie. Mocht het door jou gekozen model bij het ophalen niet beschikbaar zijn, dan ontvang je een ander voertuig uit dezelfde categorie. Voor meer informatie over de autocategorie, klik hier.
Wat is de minimum- en maximumleeftijd voor het huren van een auto?
Leeftijdsvereisten voor huurauto’s kunnen per land en per voertuigtype verschillen. Over het algemeen geldt een minimumleeftijd van 21 jaar, soms met een uitzondering van 18 jaar. Voor bestuurders jonger dan 25 jaar kan een toeslag van toepassing zijn, afhankelijk van het land. Op een enkele uitzondering na, is er geen maximum leeftijd. Neem contact op met onze klantenservice voor meer informatie.
Welke documenten heb ik nodig om een auto te huren?
In de meeste landen heb je een geldig rijbewijs en een creditcard op naam van de hoofdbestuurder nodig.
Afhankelijk van de verhuurlocatie kunnen aanvullende identiteitsdocumenten vereist zijn, zoals:
een retourticket (voor sommige landen)
een geldig paspoort of identiteitskaart als secundair identiteitsbewijs
Omdat de vereisten per land en verhuurlocatie kunnen verschillen, kun je voor locatie-specifieke informatie altijd contact opnemen met onze klantenservice.
Waarom heb ik een creditcard nodig voor een huurauto?
De hoofdbestuurder is verplicht om een geldige creditcard op zijn/haar naam mee te nemen, daarmee wordt de borg en eventuele extra’s gedekt. Let naast de naam op de volgende punten:
- Houd voldoende bestedingsruimte over voor de borg.
- Neem een fysieke creditcard mee, een digitale en/of prepaid creditcard is niet toegestaan.
- In sommige landen worden creditcards van "neo banks" zoals Revolut en Bunq niet geaccepteerd.
- Zorg ervoor dat je de pincode kent.
- Voor sommige landen, zoals Spanje, Hongarije, Portugal en Turkije is het verplicht om twee creditcards mee te nemen voor het geval u specifieke (luxere) autotypes huurt. Neem contact op met ons customer serviceteam voor meer informatie.
Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?
Je dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs uit het land van herkomst. Een internationaal rijbewijs is alleen noodzakelijk indien het rijbewijs is uitgegeven in niet romaans schrift. Houdt er daarnaast rekening mee dat je een fysiek rijbewijs meeneemt, aangezien een digitaal rijbewijs niet wordt geaccepteerd.
Wat is de borgsom en hoeveel wordt er op mijn kaart gereserveerd?
Bij het ophalen van de auto wordt er tijdelijk een restitueerbare borgsom gereserveerd op je creditcard. Lees meer over borgsommen en reserveringen op de kaart hier.
Mag iemand anders ook de auto rijden en hoe voeg ik een extra bestuurder toe?
Ja, extra bestuurders kunnen toegevoegd worden zolang zij voldoen aan dezelfde leeftijds- en rijbewijsvoorwaarden als de hoofdbestuurder. Zij moeten vermeld worden in de huurovereenkomst — hiervoor kan een kleine toeslag gelden. In sommige landen, zoals de Verenigde Staten, kan een partner of echtgenoot gratis worden toegevoegd als extra bestuurder. Extra bestuurders moeten op de huur locatie worden toegevoegd en zij moeten persoonlijk aanwezig zijn, samen met de hoofdbestuurder.
Zijn er kosten voor een extra bestuurder?
Op sommige bestemmingen kan een toeslag gelden voor extra bestuurders. De bedragen zijn te vinden in de voorwaarden per land. Deze kun je vinden op de Landenpagina én kun je lezen als je een boeking of optie afrondt.
Heb je gekozen voor een Alamo.nl Gold of Gold underage pakket als je een auto huurt in de VS of Canada? Dan hoef je geen extra kosten te betalen voor de extra bestuurder. Je kunt dan maximaal drie extra bestuurders opgeven bij het ophalen van de auto.
Mag ik met mijn huurauto de grens over?
Of je de grens over mag met jouw huurauto is afhankelijk van de bestemming en maatschappij. In Europa kan je de meeste grenzen over tegen een toeslag. In Amerika mag je naar Canada en andersom. In de meeste gevallen is het geen probleem maar om er zeker van te zijn, raden we aan om contact met ons op te nemen.
Wat zijn drop-off kosten?
Drop-off kosten zijn kosten die worden berekend als je de auto op een andere locatie wilt inleveren dan waar je de auto heeft opgehaald. Deze kosten zijn per land verschillend. De drop-off kosten worden altijd ter plaatse belast en zijn exclusief tax. De drop-off kosten worden getoond tijdens het boekingsproces.
Je kunt ook bij ons informeren naar de hoogte van de kosten in o.a. Amerika, Canada, Europa en Latijns-Amerika.
Ben ik volledig verzekerd met een huurauto van Alamo?
Alamo zorgt er altijd voor dat je verzekerd de weg op gaat. Je bent verzekerd voor schade, diefstal en aansprakelijkheid. De lokale BTW en luchthavenbelasting zijn ook bij de prijs inbegrepen. Wel wordt er in de meeste landen een eigen risico gehanteerd. Dit eigen risico geldt niet voor autohuur in Amerika. Heb je vragen met betrekking tot de verzekeringen of eigen risico dan kun je telefonisch contact opnemen via +31-30-6930136.
Welke verzekering is inbegrepen in het huurtarief?
Ons huurtarief omvat drie basisverzekeringen:
- Schadeverzekering (CDW / Collision Damage Waiver): dekt schade aan je huurauto.
- Diefstalverzekering (Theft Protection): dekt de auto in geval van diefstal.
Aansprakelijkheidsverzekering (Liability Insurance): dekt schade die je aan derden of hun eigendom veroorzaakt, zoals het raken van aan andere auto.
Wel wordt er in de meeste landen een eigen risico gehanteerd. Dit eigen risico geldt niet voor autohuur in Amerika. Met onze No-Risk & No-Risk Plus" optie kun je je eigen risico verlagen of helemaal afkopen, waardoor je extra gemoedsrust krijgt.
Voor meer details over No-Risk en No-Risk Plus en hoe dit je dekking beïnvloedt, kijk hier.
Wat houdt eigen risico in?
Bij het huren van een auto heb je een eigen risico. Dit houdt in dat je voor een bepaald bedrag zelf aansprakelijk bent. Je kunt het eigen risico vooraf afkopen met onze No-Risk (Plus) Garantie. Ter plaatse geldt vaak een hoger tarief voor de afkoop van het eigen risico.
Zijn er verborgen kosten?
Nee, er zijn geen verborgen kosten. De prijs die je ziet, omvat de huur, de basisverzekering en de standaardkosten. Optionele extra’s zoals extra bestuurders, GPS, kinderstoelen of premium verzekeringsopties kunnen extra kosten met zich meebrengen — deze worden altijd duidelijk getoond tijdens het boeken.
Wat moet ik doen in geval van een ongeluk of schade?
Mocht er een ongeluk of schade plaatsvinden, zorg dan eerst dat iedereen veilig is en neem indien nodig contact op met de lokale autoriteiten indien nodig. Meld het incident vervolgens zo snel mogelijk bij de verhuurlocatie of via onze noodhulplijn. Maak foto’s van de schade, verzamel gegevens van derden en volg de instructies van ons team. Je dekking (inclusief No‑Risk Plus, indien van toepassing) bepaalt de vervolgstappen.
Dekt mijn persoonlijke autoverzekering of creditcard‑verzekering de huurauto?
Sommige persoonlijke autoverzekeringen of creditcards geven gedeeltelijke dekking voor huurauto’s, maar dit verschilt sterk per aanbieder en land. Wij raden je aan je polis of kaartvoorwaarden vooraf te controleren. Zelfs als je een eigen dekking hebt, zorgt onze inbegrepen huurautoverzekering ervoor dat je volgens lokale wetgeving en huurvoorwaarden volledig beschermd bent.
Moet ik mijn huurauto met een volle of een lege tank inleveren?
Bij Alamo.nl heb je de keuze uit verschillende tankregelingen. Bepaal bij het ophalen van de huurauto welke tankregeling van toepassing is bij jouw auto. Afhankelijk hiervan kies je de tankregeling die het beste bij je past.
Is er een maximum aantal kilometers?
De meeste huurovereenkomsten hebben onbeperkt aantal kilometers, maar bij sommige voertuigcategorieën of specifieke locaties kunnen limieten gelden. Raadpleeg je boekingbevestiging voor eventuele kilometragebeperkingen.
Kan ik ook een GPS reserveren bij de boeking?
Ja, afhankelijk van de ophaallocatie kun je een GPS bijboeken. Deze moet dan bij het ophalen van de huurauto worden betaald.
Als je een reservering maakt voor de USA of Canada dan kunt je ervoor kiezen om een huurauto inclusief GPS te boeken. Je kunt tijdens het boeken kiezen voor het gewenste pakket plus GPS. Ter plaatse kun je bij de balie van Alamo ook een navigatiesysteem huren, maar de kosten van de GPS zijn dan hoger.
Tegenwoordig zijn de meeste auto's geschikt voor Apple Carplay of Android Auto. Zorg dan wel dat de beschikking hebt over voldoende data!
Welke kosten zijn niet inclusief?
De kosten voor extra opties, zoals een kinderzitje, winterbanden, skimateriaal, extra bestuurders en drop-off kosten zijn niet inclusief. Kijk voor meer informatie in de voorwaarden van het land waar je de auto wilt huren.
Mag ik mijn huisdier meenemen in de huurauto?
In de meeste gevallen: ja- na bevestiging van de verhuurlocatie. Er kunnen voorwaarden gelden, zoals het vervoer van het dier in een geschikte draag-of kennel-box, en de auto moet worden ingeleverd in een schone staat, zonder huisdier-haren, vlekken of geuren. Laat het ons vooraf weten via de klantenservice om misverstanden te voorkomen.
Kan ik de auto ook op een andere locatie inleveren?
In de meeste gevallen is het mogelijk om de auto in te leveren op een andere locatie. Hiervoor moet u meestal drop-off kosten betalen. Deze kosten worden altijd op de locatie ter plaatse belast. De drop-off kosten worden vermeld tijdens het boeken, op jouw voucher en op de factuur. Ook kun je bij ons informeren naar de hoogte van de kosten via +31-30-6930136. Indien je ervoor kiest om jouw huurauto in te leveren op een andere locatie in de USA of Canada dan kun je helaas niet alle categoriën boeken. Dit vanwege de voorwaarden die gesteld worden door ons hoofdkantoor.
Wordt mij een toeslag in rekening gebracht als ik de auto vroeg of laat terugbreng?
Als je de auto later inlevert dan de afgesproken tijd, kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht. Vroegtijdig inleveren leidt meestal niet tot een verlaging van de huurprijs-raadpleeg je huurovereenkomst voor de exacte voorwaarden.
Is er een luchthaven ophaal- of inleverdienst bij de verhuurlocatie beschikbaar?
Sommige vestigingen van Alamo bieden ophaal‑ en inleverdiensten op de luchthaven aan. Beschikbaarheid en tarieven verschillen per locatie, dus controleer bij je specifieke ophaallocatie of deze service beschikbaar is en of er extra kosten zijn.
Hoeveel bedragen de annulerings- en wijzigingskosten?
Wij berekenen geen wijzigingskosten door en je kunt tot 48 uur voor vertrek gratis annuleren. Houdt er wel rekening mee dat bij een wijziging het huurtarief onderhevig is aan tussentijdse (prijs)wijzigingen en de actuele beschikbaarheid. Bij annuleren binnen 48 uur voor de ophaaltijd of na ingangsdatum van de reservering kunnen wij helaas het huurbedrag niet meer crediteren, ook niet als je de optie afkoop annuleringskosten heeft toegevoegd aan jouw reservering.
Welke betaalmethoden worden geaccepteerd voor de boeking en de borg?
Wij accepteren de volgende betaalmethoden:
Grote creditcards: Visa, Mastercard, American Express, Diners Club
Geselecteerde debetkaarten: afhankelijk van de locatie
Let op:
Digitale kaarten of kaarten uitgegeven door neo-banken zoals Bunq of Revolut worden niet geaccepteerd als creditcard – zij functioneren als debet- of prepaidkaart.
Alle aangeboden kaarten moeten op naam van de hoofdhuurder staan en geldig zijn gedurende de volledige huurperiode.
Belangrijk:
Voor voorafbetaling van de huur kun je betalen via creditcard, debetkaart of bankoverschrijving.
Voor de borg bij de ophaallocatie is een geldige creditcard verplicht, en deze moet één van de bovengenoemde kaarten zijn.
Als je niet zeker weet of je kaart geschikt is, controleer dit dan bij je kaartuitgever of neem contact op met onze klantenservice vóór het boeken.
Hoe lang duurt het voordat ik een terugbetaling ontvang na annulering?
Terugbetalingen worden doorgaans binnen 5‑10 werkdagen verwerkt, afhankelijk van je bank of credit‑carduitgever.
Wanneer wordt de borg vrijgegeven op mijn creditcard?
De borg wordt tijdelijk geblokkeerd op je kaart bij ophalen. Nadat je de auto in de afgesproken staat hebt teruggebracht, wordt de reservering meestal binnen 2 weken tot 1 maand vrijgegeven, afhankelijk van je bank of credit-carduitgever.
Waarom is mijn terugbetaling of borg nog niet bijgeschreven?
Terugbetalingen of vrijgaven van de borg kunnen vertraging oplopen door:
- Verwerkingstijden van de bank (5-10 werkdagen is gebruikelijk)
- Weekenden of feestdagen
Beleid van de credit-carduitgever
Dit kan soms tot 1 maand duren. Heb je na 1 maand nog niets ontvangen? Neem dan contact met onze klantenservice met je boekingsgegevens.